Romereis 2017 gruppo quattro

Geschreven door Roma gruppo IV

De dagboekverhalen

29 april - Dag van vertrek

Om 02:00 ‘s nachts vetrokken we vanuit Groningen naar Schiphol met onze buschauffeur Martin. We kwamen op tijd, maar “boem”-brak aan bij het vliegveld. Na een korte, maar prachtige vlucht kwamen we aan op vliegveld Fiumicio. Alles verliep op een typische Praedinius manier: “Tutto a posto niente in ordine”

Gelijk na het hotel vertrokken we met de metro richting metrohalte Colosseo waar we eenmaal buiten direct vele indrukken van het oude Rome kregen. We zijn begonnen op het Palatijn en daar samen tussen de ruïnes geluncht. Daarna gingen we naar het Forum Romanum en hebben daar het centrum van het oude Rome bewonderd. Daaropvolgend liepen we door we naar het Capitolijns museum, waar we in een rap tempo de highlights hebben bekeken: de Lupa, het Ruiterstandbeeld van Marcus Aurelius en verschillende marmeren beelden (o.a. Venus). De middag hebben we afgesloten met een rondleiding door het Colosseum. ’s Avonds gingen we terug naar het hotel en gingen we ons settelen in de kamers. Na wat gedoe had uiteindelijk iedereen een kamer om in te slapen. Even chillen en daarna lekker eten in de buurt van het hotel. We genoten van de echte Italiaanse pizza en pasta met interessante gesprekken. Dit was ook het moment van EJ scam #1. Een extra cola voor maar liefst 5,-euro! Na het eten gingen we naar de supermarkt en terug naar het hotel, waar we na 36 uur zonder slaap eindelijk naar bed gingen.

30 april - De oude binnenstad ontdekken

We begonnen onze eerste ochtend in Rome met heerlijke cappuchino/café bij een tentje om de hoek (dé verzamelplek voor vertrek). Toen we wakker genoeg waren gingen we de eerste kerk bezoeken: Santa Maria Maggiore. Daarna bezochten we nog een aantal andere kerken. Met de metro naar Spagna om kennis te maken met de Spaanse Trappen. Na een kleine fotoshoot liepen we door naar de Trevifontein. We besloten om er maar op te lunchen. We stalden ons eten uit om er uitgebreid te lunchen. Na driekwartier, doen we al klaar waren met eten (en alles netjes hadden opgeruimd) kwam de toezicht om ons daar weg te sturen (een aantal dagen later hebben ze het hoekje waar ze waren afgezet met lint). Na de lunch liepen we door naar Piazza Navona, waar Dorine (ik) een presentatie deed over de Vierstromenfontein. Deze presentatie maakte dat iedereen erg veel zin kreeg in ijs dus gingen we naar de ijssalon met 150 soorten smaken!  Na veel keuzestress liepen we met het lekkere ijs richting het Pantheon. Het Pantheon was heeeel erg mooi en we wisten er dankzij een presentatie van Edo Jan heel veel van. Daarna gingen we op zoek naar de Schildpaddenfontein. Daarnaast zit een winkeltje met allemaal hete pepers die een aantal personen kochten als souvenir voor thuis. Ook hebben we onderweg nog ergens hier in de buurt de lekkerste koffie van Rome gedronken in een kleine en druk tentje (Sant’ Eustachio).  Daarna zijn we nog in een aantal kerken geweest waarna iedereen op een gegeven moment een beetje futloos en hongerig werd. Toen besloten we dus te gaan eten.  We kwamen terecht bij een tentje op een hoek met verschillende straatmuzikanten(in de buurt van Piazza Navona). Hier vond EJ scam #5 plaats, namelijk rauw vlees. We werden door Everaars (Eelcoooow) afgezet bij de Spaanse trappen om zo iedereen zijn eigen avond te laten vullen. De Spaanse Trappen waren niet zo lit dus we waren mooi op tijd terug in het hotel.

EJ scams dag 2: #2 de zonnebril  #3 Papa Francesco & de fluitjes   #4 armbandjes (lekker Wout)  #5 eten (vlees)

1 mei - Dag van de arbeid

De derde dag alweer. Het was de ‘Dag van de Arbeid’ in Italie. Dat betekent dat er heel weinig auto’s reden waardoor alles lekker makkelijk begaanbaar was in de binnenstad. Er stond een groot programma met lange wandeltochten op ons te wachten. Na onze standaardstop bij een koffietentje op de hoek van de straat gingen we naar de op één na grootste basiliek van Rome: de Sint-Jan van Lateranen. Daar waren 12 gigantische beelden van de Apostelen te vinden. We zijn voor we verder gingen met ons programma even langs het concert geweest voor de Sint-Jan. Dit was een soort bevrijdingsfestival, maar dan anders. Na het korte concertbezoek gingen we naar San Clemente, waar we Rome door de tijd in drie verschillende lagen hebben gezien. Inmiddels was het bijna lunchtijd en zijn we gaan lunchen op de Aventijn met een prachtig uitzicht over Rome!  Na de lunch kwam het moment waar iedereen op gewacht had in Gruppo Quattro: het sleutelgat….. Door dit gat heb je een bijzonder uitzicht. Wat dit is, ga je in klas 5 ontdekken ;-)   Na wat “kleine” (Theater van Marcello, La Bocca della Verità etc.), maar leuke bezienswaardigheden zijn we naar het Monument van Victor Emanuel II geweest. Over dit gigantische monument hebben wij een presentatie gekregen van onze enige echte Woetroe. Na het avondeten mochten we weer zelf op pad. We kwamen aan bij de Trevifontein waar op dat moment een huwelijksaanzoek plaatsvond. Dit was een heel mooi einde van een heerlijke derde dag.

De derde dag was ook de dag dat Chiara hilarisch (grappigste ooit) onderuitging toen we op zoek waren naar de Mac (die we niet hebben gevonden).

2 mei - Villa Farnesina en Ostia Antica

Na het ontbijt, boodschappen en de koffie gingen we met groep III o.l.v. mevr. Leuning met de metro naar Villa Farnesina. Hier vertelde dhr. Kramer over het buitenhuis, over de bouw, de schilderijen en de geschiedenis hiervan.  Nadat Kramer weer zijn eigen weg ging, liepen we terug richting de Tiber en gingen wij als gruppo quattro verder. We hebben een aantal foto’s gemaakt langs de Tiber en gingen toen verder met de metro (en trein) door naar Ostia Antica. Dit is een dorp dichtbij Rome wat erg goed bewaard is. We hebben allemaal ruïnes bekeken en Eelco vertelde hier spetterende verhalen over (soms letterlijk, zoals bij het drinkfonteintje). We hebben in Ostia ook heerlijk gelunched (shout out to Wout, Puck, Chiara en Iza) met een leuk muziekje (shout out to Daan). Vervolgens kon Eelco het niet laten er een sportieve twist aan deze dag te geven: we gingen buutverstoppertje spelen. De locatie was hier natuurlijk perfect voor. Na 3 rondes spanning en sensatie liepen we nog even verder om het oude dorp te bewonderen. We hebben wederom mogen genieten van prachtige verhalen van Eelco (ook toen hij achter een bar stond in een “cafe”).  Omdat wij super lit zijn kon een boomerang natuurlijk niet ontbreken, want BOOM is BOOM. Hierna gingen we, nadat we gebruik konden maken van de 1e decent openbare wc (echt top), terug naar het treinstation en namen we daarna de metro terug naar Basilica San Paolo Fuori le Mura. Dit was weer erg mooi: weer allemaal spanning en sensatie.   We gingen vervolgens terug naar de stad waar we vervolgens op zoek gingen naar een chille plek om te eten om onze hongerige woeste magen te vullen. Deze ‘dream came true’ bij Origano in de buurt van de Trevi (Aaaaaanrader!!). Hier hebben we elk easy binnen het budget gegeten en de bediening was erg vriendelijk. Na een heerlijk ijsje verderop in de straat gingen we allemaal een beetje onze eigen weg. Een aantal gingen naar het hotel om zich om te kleden en anderen gingen naar de Spaanse trappen om friends uit andere groepen te meeten. Het was een erg leuke gezellige relaxte dag.

Ff een belangrijke side note: EJ is vandaag niet gescamd!

Oh ja, we hadden ook boze Italiaan achter ons aan omdat we een groepsfoto maakte terwijl wel op een muurtje zaten in Ostia. Ze waren lekker in het Italiaans naar ons aan het schreeuwen (wat Chiara natuurlijk kan verstaan).

Quote van de dag:  ‘Jorts haar is kaulo fliffy’  -Wobo

3 mei - Galleria Borghese en vrije middag

De ochtend begon met een heerlijk stressmoment: Chi was de pot kwijt, paniek!! Vervolgens lag het gelukkig achter het bed, pfffff. Om half 9 spraken we af bij ons vaste koffietentje en nadat we genoten hadden van een top cappucino vertrokken we naar Galleria Borghese! Het was vandaag prachtig weer en na een wandeling door het omliggende landgoed genieten we even van de zon. Hier kwamen we ook ander groepen tegen. Eigenlijk mogen scholen alleen maandags naar binnen maar thanks to Eelco illigali Everaars konden we zonder gedoe door. Het was echt super indrukwekkend. Iedereen had nekpijn dankzij de prachtige plafonds (de beelden waren ook leuk ;-) ).

Lunchtijd! Aan de rand van een niet al te frisse fontein stalden we ons buffetje uit en genieten we in de zon van onze broodjes pesto mozzarello tomaat. Daarna was het programma voorbij en hadden alle groepen een vrije middag! De groep splitste zich op. Heel ander bezienswaardigheid: de allergrootste Zara (van de wereld?). Maar liefste 5 verdiepingen genieten. Verder hebben we nog wat andere winkels bekeken en met mensen uit andere groepjes ijsjes gegeten :)  (very nice). We hebben natuurlijk nog postkaarten gekocht die nooit meer op tijd aankomen wanneer je ze opstuurt, maarja het gaat om het idee. We hebben (dus zonder de groep) een uur gezocht naar een restaurantje. Eenmaal een gevonden was het niet de beste plek (scam en EJ was er niet bij). Er was wel wifi, maar we moesten betalen voor brood dat we nooit hebben gehad en heel veel servicekosten betalen. We hebben na het eten een wandeling gemaakt en ons laten leiden door het lot. Er was muziek, er waren mooi verlichte straatjes en niet veel toeristen, heerlijk. Het was een beetje te goed want we waren de tijd een beetje vergeten en dus te laat terug bij het hotel. Sorry Eelco….  De straf was dan wel dat we de wekker morgen om 6:45 staat.

Al met al wederom een hele gave dag.   Tip van de dag: AllStars zijn niet de beste wandelschoenen.

Quote:  “special price for you my friend”

4 mei - Vaticaanstad

Wij (de boys van kamer 318) hadden een lekker wekkertje gezet om kwart voor 7. Na een hoop binnenmonds gezeik sloten we ons bij de rest Eel&co aan. Na een happie en slokkie en een grappie hier en daar vertrokken we om 10 voor 8 naar de metro. Vanuit de metro liepen we naar de Sint Pieter, de rij was toen al erg lang, maar schoot snel op. Na een paar smerige oudjes die voor drongen en we voor de zoveelste keer gechecked werden op wapen ofzo (Gijs lijkt ook wel op een terrorist) waren we in de Sint Pieter. We begonnen met een klim om boven op de koepel te komen. Wie ‘kast’ was sprintte de eerste 300 treden omhoog, de rest volgde later. Eerste kwamen we nog aan de binnenkant van de gigantische koepel, met zicht op het Baldakijn van Bernini. Overal waren prachtige schilderijen te zien. Prank!, het waren allemaal mozaïeken. Hierna volgde nog 200 treden van zweet doordrenkte muren ontwijken.  Het uitzicht buiten was adembenemend en we hebben ruim de tijd genomen om Rome in al haar Glorie te aanschouwen. Direct daarna zijn we de Sint Pieter in gegaan om Isabel te laten shinen met een presentatie over Piëta. Daarna zijn we ieder voor zich (met tussendoor verhalen van Eelco) door de Sint Pieter gaan rondlopen. Eenmaal weer buiten piepten we langs de Engelenburcht waar Daan zijn verhaal deed over de Engelenbrug.  Daarna hebben we gingen we lunchen bij een fantastisch tentje waar ze lekkere pizzabroodjes en andere lekkernijen hadden.

We liepen nog even terug om de Engelenburcht in te gaan. We hebben hier rondgewandeld en geprobeerd kanonskogels op te tillen. Eenmaal buiten slingerde ik met mijn tas en vloog de jam er uit. Kapot. Chaos. Nu was het tijd voor de Vaticaanse musea. Er waren ontzettend veel prachtheden om te bewonderen (en bankjes om te rusten) zoals De School van Athene waar Jill haar presentatie over deed. Na de Sixtijnse Kapel liepen we achter onze “official tourguide” Eelco aan om zo via een aparte uitgang, die 3 km omlopen scheelde, weer bij de Sint Pieter uit te komen.  Dank Eelco!

Na een puik ijsje liepen we naar een chill restaurantje waar we goed aten. Hier kreeg Eelco van ons een speech (thanks Daan) en een Official AS Roma voetbalshirt!  Na het eten popten we even langs het hotel en ’s avonds kroelden mat mensjes van ‘quarttro’ rond de Spaanse trappen.

Quote van de dag: ’T was meer een prank dan een scam’  - Edo Jan  (EJ)

Bonus quote: ‘ Daan, de Galleria Borghese was niet genoeg voor Marnix!’ – Jort   (Extra uitleg: Marnix moest nummer 2 in Borghese.)

5 mei - De laatste dag

De laatste dag in Rome voor gruppo quattro begon rustig aan. Officieel hoefden we pas om 08:30 aan de ontbijttafel te zitten wat uiteraard toch wat later werd. Rond 10:00 stonden we allen voor het oude vertrouwede koffiehuisje, Eelco natuurlijk in zijn prachtige nieuwe shirt. Ons eerste doelwit was het Mausoleum van Augustus. Om hier te komen stapte we in de ( zoals altijd het geval was in de ochtenduren) in de volle metro. In de buurt van de Spaanse trappen kwamen we weer boven en hobbelden we richting het Mausoleum. Hoewel onze voeten en benen flink wat te voorduren hebben gekregen de afgelopen week, leken we frisser dan de dag ervoor. De uitslaapmogelijkheid die het late ontbijt had geboden had de meesten van ons goed gedaan.  Aangekomen bij het Mausoleum nam Paul het woord en hielt en vertelde over het gebouw. Rond 11:00 kwamen we aan bij de Ara Pacis. Hier gaf Iza Marrit haar presentaite. Hoewel de Ara Pacis natuurlijk indrukwekkend is, heeft een groot deel van ons groepje meer tijd doorgebracht in de bijhorende boekwinkel dan in het museum zelf. Dit kleinschalige maar leuke winkeltje bood een aantal van ons nog kans om op het laatste moment nog cadeau’s te kopen voor thuis. Zo heeft Marnix een ‘Flappieboek’ voor zijn sibbelings gekocht en Iza Marrit een pizzakit. Ook was er in Wobbo’s (Wout) koffier nog bijna plaats gemaakt voor een “tantoe’ grappig handwoordenboekje met moderne Latijnse uitspraken. Zoals Wobbo het noemt, van de 16 euro die dit boekje zou kosten hadden echter ook stropdassen en vlinderstrikjes gekocht kunnen worden. Wat de reden is geweest dat het toch niet mee zal worden genomen naar Tinallinge.  Next op het programma stonden de Thermen van Diocletianus, die laatst deels zijn gerestaureerd. Op weg naar de metro stopten we nog even bij een schoenenwinkel waar we stiekem alleen maar gratis koud water hebben getapt. Bij de Thermen aangekomen liepen we wat rond de fontein tijdens de jongleersessie van Jort en Wobbo. Om de dag af te sluiten dineerden we nog een laatste keer met zijn allen in een resaurantje dicht bij Termini (in de middag).   Op naar het vliegveld want ons vliegtuig vertrok om 18:00 naar Schiphol.

Geschreven in een dagboekje door

Daan - Wout - Jort - Edo Jan - Marnix - Paul - Gijs - Dirk - Iza Marrit - Puck - Chiara - Dorine - Isabel - Jill

Rome in cijfers

EJ scams: 7

Aantal stappen: 190.000

Ijsjes: +- 200

Cliffhangers van Eelco: minstens 20

Aantal keren dat Gijs “nah” zei: te vaak

Aantal drankincidenten: 0!  :)

Aantal Skoitverbods: 3

Aantal geskipte rijen: 10  (lekker Eelco)

Aantal keren dan Chiara viel: 1, maar die was wel heel spectaculair.

Aantal keren dat de groep op Chiara & Dorine moest wachten: 6

Aantal kapotte voeten: 32

Aantal keren dat Puck tomaat morste op haar witte shirt: 5

Gerolde zakken:  0

Zonnige dagen: 7

Aantal keren dat we met deze groep terug willen naar Rome: oneindig

WELKOM! DEZE WEBSITE MAAKT GEBRUIK VAN COOKIES

Op onze website maken we gebruik van functionele - en analytische cookies om de website zo optimaal mogelijk te laten functioneren en waar mogelijk te verbeteren. Deze cookies verzamelen geen persoonsgegevens.